Cestování autem v Norsku je především o "polykání" stovek kilometrů. Z Oslo na Nordkapp je to více než 2 tisíce kilometrů, do přístavu Bødo, který je nejčastější vstupní bránou na Lofoty pak přibližně 1.200 km. Připočtete-li k tomu skutečnost, že na většině úseků je rychlost omezena na 70 km/h, mnohdy také na 50 km/h, tak zjistíte, že cestování během vaší individuální dovolené v Norsku je hodně časově náročné.
Odměnou vám však budou unikátní scenérie norské přírody. Norsko je protkáno osmnácti Národními turistickými cestami, které vám představí Norsko v celé své kráse. Mezi nejvyhledávanější patří bezesporu Atlantská cesta jakoby přeskakující z jednoho ostrova na druhý a vinoucí se pobřežím Atlantického oceánu mezi městečky Molde a Kristiansund. Mnohé z vyhlídkových Národních turistických cest pak překonávají různá pohoří a národní parky jako například Hardangervidda a Jotunheim. Oblíbenou je také spojnice jižní a severní části Lofot.
Součástí silniční sítě je i řada trajektů, které překonávají nespočetnými fjordy zvrásněné norské pobřeží. Stejně tak na ostrovy se nedostanete jinak než trajektem. Mezi nejdelší patří trajekty na Lofoty - z Bødo a na Vesterály - z Gryllefjordu. Neplatí to sice pro všechny trajekty, ale některé jsou v průběhu letní sezóny tak vytížené, že jednoznačně doporučujeme předchozí rezervaci – týká se především Geirangerfjord a Aurlandsfjord.
Zpestření cestování jsou podmořské tunely. Ten nejhlubší, který byl uveden do provozu v únoru 2008, se jmenuje Eiksundtunnel, překonává Vartdalsfjor a dostanete se jím až 287 metů pod úroveň hladiny moře. Také na ostrov, na němž leží častý cíl turistů - Nordkapp, je spojen s pevninou tunelem s hloubkou 212 metrů pod hladinou moře. Mezi chloubu norských stavitelů patří nejdelší světový silniční tunel Lærdalstunnel dlouhý 24,5 km. Projet tento tunel vám zabere více než 20 minut. Vzhledem k monotónnosti jízdy navrhli psychologové pro překonání stresu z jízdy stísněným prostorem a nedostatku přirozeného světla uvnitř tunelu dvě unikátní odpočivadla se speciálním světlem evokujícím modrou oblohu. Mnohé tunely postavené teprve nedávno umožnily dopravu na místa, která byla do té doby přístupná pouze po moři. Typickým příkladem jsou tunely do spektakulárních míst a osad na ostrově Senja.
Zvýšenou pozornost věnujte především na úzkých silnicích. Během hlavní turistické sezóny se zde pohybuje mnoho karavanů a „obytňáků“, často řízenými řidiči, kteří nemají s tímto typem vozidel příliš zkušeností a je pro ně jen prázdninovou kratochvílí. Na silničkách Lofot, ale i dalších oblastí, jedou „vyplašeně“ a brzdí provoz. Často to odnesou také šrámy od svodidel nebo plechy a zrcátka při míjení aut.
Řada úseků silnic je zpoplatněna. Mýtné se prostřednictvím systému AutoPASS platí hlavně při vjezdech do velkých měst, do Osla, Bergenu, Trondheimu, ale zpoplatněna je i řada dálničních úseků a tunelů. Další druh mýtného (mimo systém AutoPass) na vás čeká také při vjezdu na některé horské silničky.
Rozhodně se soustřeďte na dodržování rychlostních limitů. Radary jsou mnohdy umístěné i na úsecích „země nikoho“. Pokuty za překročení rychlosti jsou vysoké a „bolestivé“. Diskuze s policisty se tady nevedou. Samostatnou kapitolou je parkování ve velkých městech, jako jsou Oslo, Bergen nebo Trondheim. Určitě si dávejte pozor, kde je a není povoleno parkování. Většina míst k parkování je zpoplatněna a i krátké překročení doby, na kterou máte zaplacené parkování, je bez další debaty oceněno pokutou. Odvolávka na to, že jste cizinci a že nerozumíte systému placeného parkování, vám rozhodně nepomůže.
Všechny osoby v autě musí být připoutány bezpečnostními pásy. Platí povinost celodenního svícení potkávacími světly. Mobilní telefon nesmí být používán za jízdy bez handsfree sady. Osoby do výšky 135 cm musí sedět v dětské sedačce. Je povoleno 20 mg alkoholu v krvi (0,2 promile), při překročení povolené hranice se však tvrdě trestá. Minimální hloubka dezénu na letních pneumatikách je 1,6 mm, na zimních pak 3 mm. Od 1. listopadu do první neděle po Velikonocích je povoleno použití pneumatik s hroty. Za tento typ pneumatik si při průjezdy center velkých měst (Oslo, Bergen a Trondheim) připlatíte. V autě musí být minimálně jedna reflexní vesta.
Při dodržování „pravidel hry“ je však cestování a zároveň poznávání Norska nezapomenutelným zážitkem a bude jistě patřit mezi vaše nejkrásnější dovolené na klíč.
Certifikát zákonného pojištění Kdo je Martin Pišťák Přednášky o Norsku Slevy Pro firmy Dárkový voucher
Obchodní podmínky Garanční fond Objev Finsko a Laponsko GDPR, ochrana osobních údajů
Máte dotaz? Můžete nás rovnou kontaktovat telefonicky +420 602 296 287
Copyright © 2014-2023 ViaMarpi s.r.o., vedená u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 93563. Všechna práva vyhrazena. Created by Zora Solution